רח’ נחל צין 36 ת.ד 7472 כפר יונה

מייל:Yafit2530@gmail.com

טלפון להתקשרות:0526633863

facebook

תסמונת שלפוחית השתן הכאובה-Painful Bladder Syndrome – PBS\Interstitial Cystitis = IC

מתבטאת בכאב באגן, בדחיפות ובתכיפות בהטלת שתן, פוגעת משמעותית באיכות חייהם של החולים והחולות. שכיחות התסמונת באוכלוסייה המערבית היא 0.5% ושכיחותה גבוהה יותר בנשים (נשים 1:9 גברים).


הגיל הממוצע להופעת התסמינים הוא 42 שנה.
הגורם למחלה אינו ברור. ככל הנראה המחלה נגרמת ממשלב של גורמים הפוגעים בשלמות שכבת ה- Glycosaminoglycan המצפה את רירית שלפוחית השתן, וכך מתאפשרת חדירת רעלנים מהשתן אל דופן השלפוחית, הגורמים לדלקת עצבית, Inflammation Neurogenic, ולכאב.


המחלה תוארה לראשונה לפני כמאה שנים ומאז הגדרותיה להכללת חולים השתנו מספר פעמים.
בגלל מורכבות האבחנה ומודעות נמוכה בקרב המטפלים - התסמונת מתגלה באיחור ממוצע של שבע שנים. טיפול במחלה בשלב מוקדם משיג תוצאות טובות יותר.


אפשרויות הטיפול רבות ומגוונות, אך מרביתן לא נבדקו במחקרים אקראיים ומבוקרים.
טרם נמצא טיפול יעיל יחיד בכל החולות. לכן, הטיפול בתסמונת מאתגר ומחייב התייחסות רב־תחומית.


הגברת המודעות לתסמונת תסייע לאבחון וטיפול מוקדם, ובכך תחסוך לחולות ולחולים בירורים וסבל מיותרים.

קובי סתיו
אריה לינדנר
המחלקה לאורולוגיה, מרכז רפואי אסף
הרופא, צריפין הפקולטה לרפואה סאקלר,
אוניברסיטת תל אביב
אבחון וטיפול בדלקת שלפוחית השתן הכאובה –(I.C )

במצב של דלקת שלפוחית שתן interstitial הביטוי הנפוץ ביותר של הדלקת הכרונית הוא תכיפות במתן שתן. שיכול להגיע לעתים קרובות ל-40, 50, או 60 פעמים ביום, מסביב לשעון. אי הנוחות יכולה להיות כל כך בלתי נסבלת וקשה עד כי רק כמחצית מהנשים עם ההפרעה מסוגלות לעבוד במשרה מלאה. איכות החיים שלהם, דומה לזו של אדם שעובר דיאליזה או כמו הסבל הנגרם מכאבי סרטן כרוניים. באופן לא מפתיע, המצב מוכר רשמית כנכות. (ראו קירטריונים לנכות במחלות שלפוחית השתן באתר ביטוח לאומי)
הפרעות נוספות היכולות להלוות לתסמונת השלפוחית הכאובה (IC) הן: אלרגיות, תסמונת מעי דלקתי, פיברומיאלגיה (כאבי שרירים), וvulvitis- (כאב בקפלים הרכים של רקמה מחוץ לנרתיק).

אין תרופה ל-IC, אבל טיפולים רבים יכולים לגרום להקלה מסוימת, בין אם לבד או בשילוב. למרבה המזל, העלאת המודעות עוזרת להאיץ אבחון ולהתחיל טיפול שיהיה אפקטיבי יותר. רק לעתים נדירות יש צורך בניתוח.

אופי התסמונת
דלקת שלפוחית השתן הכאובה יכולה להשתנות במידה רבה מאישה לאישה ואפילו באדם מסוים. סימפטומים עשויים להשתנות מיום ליום או מדי שבוע, או שהם עשויים להישאר קבועים במשך חודשים או שנים ולאחר מכן להרגע באופן ספונטני, עם או בלי טיפול. תיאור הכאבים בשלפוחית השתן מתואר ככאב שורף וצורב העלול להגיע לעוצמות גבוהות ביותר. אי נוחות בעת הטלת השתן גם משתנה, מצורב קל עד בוער. קיום יחסי מין עלול להצית כאב שנמשך כמה ימים.
בנשים לפני גיל המעבר, התסמינים לעתים קרובות יכולים להחמיר בווסת. נתונים מצביעים על כך שחלק מהחולות חוות הקלה מוחלטת בהריון במהלך הטרימסטר השני והשלישי.


אבחון
בניגוד לדלקת בדרכי השתן, דלקת שלפוחית השתן הכאובה לא יכולה להיות מאובחנת ע"י בדיקת שתן פשוטה או תרבית שתן .בדרך כלל אורולוג או אורוגינקולוג - ייקח היסטוריה יסודית ולאחר מכן יבצע בדיקות שנועדו לשלול מצבים אחרים. אלה כוללים זיהום שלפוחית שתן, סרטן שלפוחית שתן, מחלת כליות, טרשת נפוצה, אנדומטריוזיס, ומחלות המועברות במגע מיני.
השלב הבא הוא הליך שנקרא ציסטוסקופיה עם hydrodistension, המבוצע בהרדמה כללית. הרופא מחדיר צינור סיב אופטי דרך השופכה ולתוך שלפוחית השתן. השלפוחית מלאה מעבר ליכולת הרגילה שלה עם נוזל או גז כדי למתוח אותה ויאפשר מבט קרוב יותר של רירית שלפוחית השתן.


הסימן השכיח ביותר של דלקת שלפוחית שתן interstitial הוא כתמים אדומים ממוקדים של דם (glomerulations) המכסים את רוב שטח קיר שלפוחית השתן (ראה להלן). לפעמים יש צלקות או פצעים הנקראים הכיבים על שם Hunner, מלווה בקיבולת שלפוחית נמוכה עקב התקשות רקמות (פיברוזיס).
סימנים של דלקת שלפוחית שתן interstitial

תמונות שצולמו במהלך ציסטוסקופיה עם hydrodistention, הליך אבחון.
ברוב המקרים של דלקת שלפוחית שתן interstitial, שטפי דם זעירים (glomerulations) מופיעים על הקיר הפנימי של שלפוחית השתן (משמאל) שלפוחית רגילה (מימין) לא מראה שום דימום.
תמונות באדיבות קתי ג'Niknejad, MD


במהלך ציסטוסקופיה, הקלינאי יכול לקחת ביופסיה (דגימת רקמה) של שלפוחית השתן כדי לשלול סרטן שלפוחית שתן ולחפש ראיות לתאי הפיטום המצביעים על תגובה אלרגית או תגובה אוטואימונית. הליך הניפוח והמתיחה של שלפוחית השתן במהלך הבדיקה יכול להיות אמצעי טיפולי בפני עצמו. כמחצית מהחולים מרגישים הקלה מסוימת בסימפטומים במשך כשלושה חודשים לאחר ההליך.


האנטומיה של קיר שלפוחית השתן ודלקת שלפוחית השתן הכאובה -interstitial
סיבה אפשרית אחת של דלקת שלפוחית השתן interstitial היא פגם בשכבה של הריר (שכבת mucin) שמגנה על תאים המצפים את השלפוחית (urothelium). זה מאפשר לחומרים מזיקים לחלחל ולהלהיט את הרקמה. כלי הדם מדממים ויוצרים אזורים של דימום ממוקד (glomerulations) ברירית שלפוחית השתן.


טיפול בדלקת שלפוחית השתן הכאובה interstitial
הטיפול מיועד להקלה על כאב והפחתת דלקת. שתי הגישות העיקריות הן תרופות דרך פה וinstillations- שטיפות של השלפוחית, תרופות שהוכנסו לשלפוחית השתן על ידי קטטר. ההליך מתבצע בדרך כלל על ידי רופא, אך בחלק מהמקרים ניתן ללמוד ולבצע את השטיפות באופן עצמי בבית.
טיפולים נפוצים לדלקת שלפוחית השתן הכאובה

Common treatments for interstitial cystitis טיפולים נפוצים לדלקת שלפוחית ​​השתן הכאובה

Treatment טיפול

Comment הערה

Oral drugs תרופות אוראליות

Tricyclic antidepressants תרופות הנוגדות דיכאון טריציקליות

Taken at low doses, tricyclic antidepressants relax the bladder and interfere with the release of neurochemicals that can cause bladder pain and inflammation. ניתנות במינונים נמוכים, תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות מרגיעות את שלפוחית ​​השתן ומפריעות לשחרורם של neurochemicals שגורם לכאבים ודלקת בשלפוחית ​​השתן. They may also improve sleep. הם יכולים גם לשפר את איכות השינה. Amitriptyline is the medication most commonly prescribed for interstitial cystitis.Amitriptyline היא התרופה השכיחה ביותר בתחילת טיפול.

Pentosan polysulfate sodium (Elmiron)polysulfate Pentosan

ELMIRON

Elmiron is the only oral drug approved by the FDA specifically for interstitial cystitis.Elmiron היא התרופה האוראלית היחידה שאושרה על ידי ה-FDA במיוחד עבור דלקת שלפוחית ​​השתן interstitial.It improves the bladder lining, making it less leaky and therefore less inflamed and painful. התרופה אמורה לשפר את רירית שלפוחית ​​השתן, מה שהופך אותה לפחות מדממת ולכן פחות מודלקת וכואבת. הרגשתThe full effect may take three to six months. ההשפעה עשויה להימשך שלושה עד שישה חודשים. Side effects, which are rare, include reversible hair loss, diarrhea, nausea, and rash. תופעות הלוואי, שהן נדירות, כוללות נשירה הפיכה של שיער, שלשול, בחילה, ופריחה.

Antihistamines אנטיהיסטמינים

Antihistamines such as hydroxyzine (Atarax, Vistaril) interfere with the mast cells' release of histamine, helping to relieve bladder inflammation and pain, urinary frequency, and nighttime voiding. אנטיהיסטמינים כגון hydroxyzine (Atarax, Vistaril) משבשים את שחרורם של תאי הפיטום של היסטמין, עוזרים להקל על דלקת בשלפוחית ​​השתן ועל כאבים ותכיפות במתן שתן.Because antihistamines can cause drowsiness, they are usually best taken at bedtime. אנטיהיסטמינים עלולים לגרום לנמנום, ולכן מומלץ לקחת אותם לפני השינה.

Painkillers משככי כאבים

Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (aspirin, naproxen sodium, ibuprofen) and acetaminophen can help relieve mild to moderate pain. תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (אספירין, נפרוקסן סודיום, איבופרופן) וacetaminophen יכולים לעזור להקל על כאב קל עד בינוני.Check with your clinician about possible side effects of long-term use of these over-the-counter medications.בדקו עם הרופא שלך לגבי תופעות לוואי אפשריות של שימוש ארוך טווח של תרופות הנמכרות ללא מרשם אלה.Opioid analgesics, such as oxycodone or hydrocodone combined with acetaminophen, may be used to treat severe pain when other forms of therapy have not worked. משככי כאבים אופיואידים, כגון אוקסיקודון או hydrocodone בשילוב עם פרצטמול, עשויים לשמש לטיפול בכאב חמור, כאשר טיפולים אחרים לא עבדו. Because these medications can be addictive, anyone taking them should be followed carefully, for example, at a pain clinic.

כמו כן טיפול בטרמדקס או זלדיאר .

בכאב חמור ביותר ניתן להשתמש בקנאביס רפואי היות וקיימים רצפטורים קנאבונואידים בשלפוחית השתן.

מומלץ לפנות למרפאת כאב לייעוץ מקיף לטיפול בכאב .

.

Bladder instillationsinstillations-שטיפות של  שלפוחית ​​השתן

DMSODimethyl sulfoxide (DMSO)

 דימתיל סולפוקסיד באנגלית: Dimethyl sulfoxide

DMSO is the only FDA-approved bladder instillation drug for interstitial cystitis.DMSO הוא התרופה היחידה שה-FDA אישר​​להחדרה לדלקת שלפוחית ​​שתן הכאובה. It helps relax the bladder and alleviate pain and inflammation. זה עוזר להרגיע את שלפוחית ​​השתן ולהקל על כאב ודלקת. Some research suggests that more than half of patients improve after six weeks of once-a-week treatments.ישנם מחקרים שהראו כי יותר ממחצית מהחולים משתפרים לאחר שישה שבועות של טיפולים פעם בשבוע. It may cause a burning sensation during and after instillation and can cause a garlicky odor on the skin and breath for up to three days following treatment. זה עלול לגרום לתחושת צריבה בעת ולאחר ההחדרה, ולגרום לריח שום על העור והנשימה לתקופה של עד שלושה ימים לאחר טיפול.DMSO is sometimes combined with other medications.DMSO מוחדר לעתים כקוקטייל בשילוב עם תרופות אחרות.

Bacillus Calmette-Guerin (BCG)Bacillus Calmette-גרן (BCG)

Hyaluronic acid (Cystistat) חומצה היאלורונית (Cystistat)

These instillation drugs are still under study and not yet widely available. תרופות אלה הן החדרה עדיין תחת מחקר ועדיין לא זמינות לציבור רחב. BCG is a bacterium that is thought to block inflammation and stimulate a protective immune response.BCG הוא חיידק כי הוא חשב לחסום דלקתי ולעורר תגובה חיסונית מגנה.Cystistat may help repair the bladder lining.Cystistat עשויה לעזור לתקן את רירית השלפוחית.

ציסטיסטאט הינו נוזל המכיל חומצה יולורונית - מרכיב טבעי חשוב.

 

אין טיפול יחיד המקל על כל התסמינים, וחלקם עשויים להפסיק לעבוד לאורך זמן, ולכן מציאת הטיפול הנכון עבורך הוא לעתים קרובות עניין של ניסוי וטעייה.
החדשות הטובות הן כי ב 50% ממקרי המחלה תיעלם מעצמו.

דלקת שלפוחית שתן interstitial יכולה להיות גם פיזית וגם מבחינה פסיכולוגית השבתה, וישנם אנשים שלעתים קרובות זקוקים לעזרה בהתמודדות עם ההשפעות הרבות שלה.
אפשרות אחת היא פסיכותרפיה פרטנית, במיוחד אם דיכאון או חרדה הוא בעיה. רעיון נוסף הוא קבוצת תמיכה, שנותנת לאנשים הזדמנות לדבר עם אחרים הנמצאים במצב דומה. כמו כן, הבנה ולמידת כל מה שאפשר על דלקת שלפוחית שתן interstitial יכול לעזור לאישה להגיע לתחושה מסוימת של שליטה על המצב שלה.

עוד אפשרויות
בהליך שנקרא בגירוי עצבי חשמלי transcutaneous (עשרות), מסלולי כאב שונו על ידי מכשיר נישא על הגוף. המכשיר מייצר פולסים חשמליים, אשר עוברים דרך אלקטרודות המחוברות לגוף עם כריות חסיד קטנות. מטופלים יכולים להתאים את רמת הגירוי החשמלי בעצמם. תוצאות טובות כבר דיווח בכארבע מאלו שהשתמשו TENS.
מכשיר מושתל נקרא InterStim ישירות ממגר את עצב sacral בגב התחתון. אושר כבר לטיפול בבעיות של שליטה בשלפוחית השתן, שזה עתה תחת מחקר כטיפול פוטנציאלי לכאב דלקת שלפוחית השתן interstitial.
יש אנשים שמדווחים כי הפחתת מתח, התעמלות, ביופידבק, או אמבטיות חמות מועילות בשיפור הסימפטומים שלהם, אבל אף מחקר לא העריך את האפקטיביות של אסטרטגיות אלה. אימון שלפוחית שתן - כלומר, למידה לתת שתן רק בזמנים מסוימים (למרות הפיתוי ללכת) - יכול לסייע בהפחתת התכיפות במתן שתן. אין הוכחה מדעית לקשר דיאטה לדלקת שלפוחית שתן interstitial, אך אנשים רבים מאמינים כי התסמינים שלהם עשויים להחמיר אם יאכלו עגבניות, שוקולד, קפאין, אלכוהול, ומשקאות שלהפוך לחומצת השתן, כגון מיץ חמוציות.
ניתוח הוא בדרך כלל אמצעי אחרון ומחייב רק כאשר הכאב משתק. בדרך כלל הליך הכירורגים כרוכים הסרת שלפוחית השתן ויצירה חדשה (neobladder) באמצעות רקמת מעי. רוב האנשים זקוקים לצנטר neobladder עצמם כדי לרוקן אותו.

גורמים אפשריים רבים
אף אחד לא יודע את הגורם המדויק של דלקת שלפוחית שתן interstitial. תאוריה אחת היא שהמחלה נגרמת על ידי זיהום עם סוכן לא ידוע, כגון וירוסים. תיאוריה נוספת היא שהמחלה היא הפרעה אוטואימונית המופעלת על ידי דלקת בשלפוחית שתן, תאים שתפקידם להילחם בזיהום תוקפים את רירית שלפוחית השתן במקום, גורמים לכאב, אודם, ונפיחות (דלקת). עם זאת, תאוריה אחרת היא שתאי פיטום כרוך בדרך כלל בתגובות אלרגיות השחרור היסטמין לשלפוחית השתן.

ישנם מחקרים שהתמקדו בפגמים בשכבת ריר מגן שקיימת בשלפוחית השתן, אשר גורמת למה שנקרא תסמונת שלפוחית דולפת. שלפוחית דולפת מאפשרת חומרים מזיקים בשתן הדולף דרך השכבה הרירית ומלהיט או כיב רקמה מתחת.
רעיון נוסף הוא שעצבי תחושה בתוך השלפוחית "מפעילים" ומדרבנים את שחרור חומרים דלקתיים. בגלל דלקת שלפוחית שתן interstitial היא בעיקר מחלה שתוקפת נשים, חוקרים חושבים שההורמונים אולי תורמים להתפרצותה.

מה חדש?
למרות שדלקת שלפוחית השתן interstitial עדיין מעט לא מובנת, חוקרים וקלינאים יודעים הרבה יותר על המחלה ממה שידעו לפני מספר שנים. הדבר הוביל לכמה התפתחויות.
מדענים המחפשים בדיקת אבחון החלו לזהות חומרים ייחודיים לשתן של חולי דלקת שלפוחית שתן interstitial. הם גם גילו כי גורמים מסוימים הנדרשים לצמיחת תאים בריאות נראים חסרים בשתן - וגילוי זה יכול להוביל לטיפול חדש.
חוקרים פשוט השלימו ניסוי ארצי של resiniferatoxin (RTX) כהחדרת שלפוחית שתן לטיפול בדלקת שלפוחית שתן interstitial. RTX דומה לקפסאיצין, התמצית של פלפלי צ'ילי שהוכיחה יעיל בטיפול בכאבי מפרקים. החוקר חשב לחסום את עצבי התחושה בשלפוחית שתורמים לכאב ודחיפות ותכיפות במתן שתן. (לקבלת מידע נוסף על המשפט, בקר www.clinicaltrials.gov/ct/gui/show/NCT00056251.)
המכונים הלאומיים לבריאות מיועדת של 5 מיליון דולרים למימון מחקרים חדשים על הגורמים וההתפתחות של דלקת שלפוחית שתן interstitial. הוא גם העניק כמעט 4 מיליון דולרים למרכז באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שתלמד דלקת שלפוחית שתן interstitial והפרעות אחרות המשפיעות בעיקר נשים.
סימפוזיון בינלאומי של מומחים אשר לחקור ולטפל בדלקת שלפוחית שתן interstitial נפגש באוקטובר 2003 כדי לדון בממצאים האחרונים שלהם. (למידע נוסף על האירוע, בקר www.niddk.nih.gov / קרן / אחרת / IC).

משאבים נבחרים
Interstitial דלקת שלפוחית שתן אגודה
110 וושינגטון סנט, Suite 340
רוקוויל, MD 20850
800-435-7422 (שיחה חינם)
www.ichelp.org

אגודה האמריקנית Urogynecologic
2025 M סנט NW., 800 Suite
וושינגטון, DC 20036
202-367-1167
www.augs.org

המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות
דרך את המידע 3
Bethesda, MD 20892
800-891-5390 (שיחה חינם)
www.niddk.nih.gov

הצהרת נגישות

© כל הזכויות שמורות 2018