רח’ נחל צין 36 ת.ד 7472 כפר יונה

מייל:Yafit2530@gmail.com

טלפון להתקשרות:0526633863

facebook

תפקוד לקוי של ריצפת האגן


להרבה מחולי IC יש בעיות עם קבוצת השרירים של אזור האגן התחתון והם מפתחים מצב הנקרא תפקוד לקוי של רצפת האגן (PFD). אם יש לך IC וזרימת שתן דלה, הרגשת של צורך לדחוף וללחוץ בכדי להשתין וכאבים בזמן משגל אז יש לך PFD.
תרגילי קגל, המשמשים לעתים קרובות לטיפול בבריחת שתן, עלולים לגרום להחמרת תסמיני PFD.
טיפול בPFD יכול להיות מאוד מועיל בהפחתת סימפטומים וכאבים לכמה חולי IC – רוב החולים רואים הטבה אחרי מספר שבועות של טיפול.

מה היא רצפת האגן?
רצפת האגן מתייחסת לקבוצה של שרירים שמחוברים לחזית, הגב והצדדים של עצם הזנב והאגן) העצם הגדולה מתמזגת בחלק התחתון של עמוד השדרה שלך, ממש מעל עצם העצה. (כמו מתלה או ערסל, שרירים אלו תומכים באיברים באגן, כולל שלפוחית השתן, רחם או ערמונית ופי טבעת. הם גם עוטפים את השופכה, פי הטבעת והנרתיק (אצל נשיםׂ).
תיאום/ריכוז בכיווץ והרפיה של שרירים אלו, השולטים בתפקודי המעיים ושלפוחית שתן – ריצפת האגן חייבת להירגע כדי לאפשר מתן שתן ויציאות ואצל נשים קיום יחסי מין.

מה הוא תפקוד לקוי של רצפת האגן?
בחולי IC PFD בדר"כ תפקוד לקוי של רצפת האגן קשור למתח רב מדי (או טון גבוה) - ההפך מהמצב הנינוח מדי (או טון נמוך), שתורם לבריחת שתן. בכל אופן, לפעמים לחולי IC עם PFD יכול להיות שילוב של שרירים שהם מתוחים מדי ורגועים מדי.

מה הסימפטומים של PFD?
הסימפטומים כוללים:
• דחיפות במתן שתן, תדירות, הססנות, עצירה והתחלה של זרם שתן, השתנה כואבת או התרוקנות לא מלאה.
• עצירות, מאמץ וכאב עם פעולת המעיים.
• כאב בלתי מוסבר בגב התחתון, באזור האגן, אזור איברי מין או הרקטום.
• כאבים בזמן או אחרי משגל, אורגזמה או גירוי מיני.
• התכווצות שרירים בלתי מתואמת גורמת להתכווצות שרירי רצפת האגן.

תופעות לוואי של תרופות מסוימות המשמשות בדרך כלל לטיפול IC עלולות להחמיר את סימפטומי PDF כגון תרופות הנוגדת דיכאון טריציקליות (tricyclic) (amitriptyline, imipramine וכו').
שאל את הרופא שלך האם התרופות שלך עלולות לתרום לסימפטומים שלך.

כיצד מאבחנים PFD?
רופאים או פיזיותרפיסטים, שעברו הכשרה מיוחדת בטיפול בPDF מאבחנים את המצב במהלך בדיקה גופנית. משתמשים בבדיקות חיצוניות ופנימיות או טכניקות ידניות כדי להעריך את תפקוד שרירי רצפת האגן, הם יכולים להעריך את היכולת שלך לכווץ ולהרפות את השרירים המתוחים. עצמות ושרירים של הגב התחתון, הירכיים ומפרק הע"כ (רצועות עצם העצה והכסל של האגן) יכולים למתוח את שרירי רצפת האגן שלך. הרופא יבדוק תחילה חיצונית ופנימית בעיות כגון התכווצויות שרירים, קשרי שרירים וחולשה או חוסר תיאום הע"כ (שם עצם העצה ועצמות הירך העליונות נפגשים).

http://www.youtube.com/watch?v=1iwmcCw4bAw

אם בדיקה פנימית לא נוחה לך, הרופא או הפיזיותרפיסט שלך יכולים להשתמש באלקטרודות המונחות מבחוץ, שהונחו על חיץ הנקבים (האזור בין הנרתיק ופי הטבעת בנשים / אשכים ופי טבעת בגברים( ו/או עצם העצה (הוא בחלק התחתון של עמוד השדרה ונמצא בין הפרק החמישי של עמוד השדרה המותני (L5) ועצם הזנב (כדי למדוד האם אתה מסוגל ביעילות לכווץ ולהרפות את שרירי רצפת האגן שלך.
דרך נוספת למדוד את התכווצויות רצפת אגן היא עם מד לחץ לנרתיק, מכשיר חישה כמו טמפון קטן ממוקם לתוך הנרתיק או פי הטבעת.

איך אני יודע האם יש לי PFD, IC או שניהם?
כרגע אין דרך בטוחה להבין בין PFD לבין IC ולעיתים יש לחולים את שניהם. חלק מהרופאים בוחנים את שרירי רצפת אגן חיצוני ופנימי כדי לאמוד את המתיחות שלהם (מתיחות מראה על PFD). מומחים אחרים של IC וPDF, כמו חברי הדירקטוריון של ICA ייעוץ רפואי, Robert Moldwin , MD, מבצע אתגר lidocaine על ידי החדרת lidocaine לתוך שלפוחית השתן, דר' Moldwin כך הוא יכול לקבוע האם הכאב שלך מגיע משלפוחית השתן שלך - דבר שיצביע על IC.

כיצד PFD מטופל?
המטרה של טיפול PFD עבור חולי IC הוא להרפות את השרירים ולהימנע מלאמץ אותם. הטיפול בדרך כלל משלב טיפול עצמי, תרופות, פיזיותרפיה ותרגילים ביתיים.

טיפול עצמי. להימנע מלדחוף או להתאמץ בעת מתן השתן ושאל את הרופא שלך כיצד לטפל בעצירות. באופן כללי חשובה מאוד הרפיית השרירים באזור רצפת האגן. שימוש בשיטות כמו אמבטיות חמות לפחות פעמיים ביום מאד עוזר.

תרופות. מינונים נמוכים של מרפי שרירים כגון diazepam (Valium ) 2 מ"ג שלוש פעמים ביום, עשוי להיות מועיל. יציבה טובה כדי לשמור על לחץ בשלפוחית השתן שלך ואברי האגן וטכניקות מתיחה כגון יוגה או טכניקות אחרות, כדי למנוע הידוק והתכווצויות בשרירי האגן האחרים יכול גם לעזור בטיפול PFD מוצלח.

פיזיותרפיה
. ייתכן שפיזיותרפיסט עם הכשרה מיוחדת בשיקום רצפת האגן ינקוט בצעדים הבאים כדי לעזור לך בקבלת הקלה על הPFD שלך:

• הערכה חיצונית ופנימית של האגן שלך.
• הדרכת טיפול חיצוני ופנימי.
• יישום של התקנים שונים כדי לעזור בהרגעת רצפת האגן שלך.
• תרגילים וטיפול בבית.


חוסמי היסטמין
(Histamine)
רוב האנטיהיסטמינים שנקבעו עבור אלרגיה ו IC נקראים חוסמי H1. כאשר היסטמינים נקשרים לקולטני היסטמין בתאים, זה מייצר תגובה אלרגית. קולטני H1 (רספקטור) אינו היחידי שהיסטמינים נקשרים אליו. הם יכולים להיקשר גם לקולטני H2, ותרופות שחוסמים קולטנים אלו יכולים גם להיות מועילים בהרגעת תגובות אלרגיות. חוסמי H2 כוללים את:

  •  (Cimetidne (Tagarmet
  •  (Ranitidine (Zantac
  •  (Nizatidine (Axid
  • (Famotidine (Pepcid


על ידי חסימת הקולטנים אלה במעיים, התרופות מפחיתות הפרשות חומצת קיבה וכך גם כאבי קיבה. מחקרים עם אחד מחוסמי H2, cimetidine, הראו שזה מפחית גם כאבי שלפוחית השתן - ייתכן שזה בגלל פעולת חסימת היסטמין. לאמיתו של דבר, עדיין לא ברור מדוע זה עובד בIC. בשני מחקרים קטנים (אחד עם 9 ואחד עם 14 חולים), Tagamet הפחית כאבי שלפוחית ב40-60 אחוזים בחולי IC.

ביפן, Suplatast tosilate, הידוע גם כIPD-1151T הינו מצוי וזמין לIC כמו גם אסטמה ואלרגיות. תרופה זו פועלת מעט מוקדם יותר בתהליך האלרגי מאשר חוסמי היסטמין או leukotriene העושים השפעה על ידי IgE. הדבר עוזר בחסימת ייצור של cytokines ומדכא eosinophils קשורות אלרגיה.
תרופה זו נשארת תחת חקריה בארה"ב.
Togamet, Zantac, Axid and Pepcid זמינים ללא מרשם.

מערכת החיסון
Cyclosporine - תרופה לדיכוי מערכת חיסונית בשימוש בהשתלת איברים. משתמשים בה גם עם תוצאות טובות לטיפול בהפרעות אוטואימוניות. מכיוון של IC יכול להיות מרכיב autoimmune - תרופה זו נחקרת כטיפול אפשרי IC. עד כה התוצאות של בדיקה בבני אדם מעודדות, אבל לתרופה יש הרבה תופעות לוואי, חלק רציניות, כך שגישה של אזהרה היא הכרחית ונדרש מחקר נוסף.
Mycophenolate (CellCept) עובד בגוף על ידי הפחתת יכולתה של מערכת החיסון לייצר תגובות מסוימות שיכולים לגרום לדלקת, כאב ואי נוחות.
Mycophenolate mofetil מאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאים (FDA) לשימוש בחולים אשר עברו השתלת איברים. עם זאת, מחקר לאומי גדול בחסות מכוני בריאות הלאומיים (NIH) לא מצא את Mycophenolate mofetil כיעיל לIC והמחקר בסופו של דבר בוטל.
מעכבי Leukotriene (תרופה שמעכבת אוקוטריאנים, שהם תרכובות שומניות המיוצרות על ידי המערכת החיסונית שגורם דלקת באסתמה וברונכיטיס, ולהצר את דרכי נשימה)
Leukotriene הנם חומרים המיוצרים על ידי תאים מסוימים של מערכת חיסוניות ותאי מאסט מקדמי דלקת (תא מאסט הינו תא דם לבן המהווה חלק מרקמות חיבור בגוף ומכיל מספר רב של גרנולות העשירות בהיסטמינים והפארין. על אף שתאים אלה ידועים בעיקר בתפקיד שהם ממלאים באלרגיה ובתגובות אנפילקטיות, תאי מאסט ממלאים תפקיד חשוב בהגנה על הגוף כיוון שהם מעורבים באופן מעמיק בריפוי פצעים ובהגנה מפני פתוגנים). תרופות שחוסמים Leukotriene הן די חדשות ונמצאות בשימוש בטיפול באסתמה ואלרגיה. הם כוללים את תרופות המרשם:
• (Montelukast (Singulair
• (Zafirlukast (Accolate
• (Zileuton (Zyflo

חלק מהמחקרים עירבו Leukotriene בדלקת בשלפוחית בIC. הקולטנים נמצאו בשריר השלפוחית בחולי IC. מחקר של 10 חולי IC בדנמרק שנטלו Singulair במשך שלושה חודשים הראה ירידה משמעותית בתדירות ובכאב.

הצהרת נגישות

© כל הזכויות שמורות 2018